Hanya Sebut Nama Siti

PASIR MAS: “Siti (Datuk Siti Nurhaliza Tarudin) comel, suara dia sedap. Kalau boleh jumpa dia, saya nak peluk dan cium dia puas-puas.” Begitulah yang sering dituturkan seorang gadis orang kurang upaya (OKU), Suhaida Hassan, 27.

Suhaida yang tidak mampu bertutur selepas mengalami demam panas ketika berusia setahun, hanya tahu menyebut nama Siti setiap hari, malah turut mengumpul ratusan gambar dan cakera padat video (VCD) nyanyian Siti Nurhaliza.

Walaupun tidak mampu bertutur, nama Siti tidak pernah lekang daripada mulut Suhaida dan berbanding perkataan lain, dia mampu menyebut nama Siti dengan baik.

Ibunya, Siti Zarahah Abd Rahman, 65, berkata walaupun anaknya cacat, namun minat anak bongsunya terhadap penyanyi berasal dari Kuala Lipis, Pahang itu melebihi segala-galanya.

Katanya, setiap kali ditanya mengenai Siti Nurhaliza, Suhaida tersenyum seorang diri dan memuji penyanyi itu.

“Selepas demam panas sejak berusia setahun, dia tidak dapat bertutur seperti biasa. Apabila meningkat dewasa, hanya Siti Nurhaliza yang ada dalam fikirannya.

“Kehidupan Suhaida setiap hari bagaikan tidak lengkap jika tidak menatap gambar Siti Nurhaliza dan menyanyikan lagu dendangan penyanyi itu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Banggol Nangka, di sini, baru-baru ini.

Siti Zarahah, berkata Suhaida mengamuk dan marah kepada sesiapa yang mempertikai keupayaan Siti mahupun menyembunyikan gambar penyanyi itu.

“Suhaida turut membawa empat bakul gambar dan VCD album Siti Nurhaliza sebagai teman tidurnya.

“Dia sering mengikuti perkembangan terbaru penyanyi itu termasuk perkahwinan, gosip dan album terbarunya,” katanya.

Menurutnya, setiap hari Suhaida mengemas dan mengelap lantai kerana memikirkan Siti Nurhaliza akan datang ke rumahnya.

“Setiap kali bangun pagi, dia segera mengemas dan membersihkan persekitaran rumah bagi persediaan untuk menyambut kehadiran Siti Nurhaliza ke rumah,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2011/03/26

Harian Metro